طراحي فضاي آشپزخانه


 





 
اگر آشپزخانه ي جديدي طراحي مي کنيد و يا به طراحي مجدد آشپزخانه ي قديمي خود مي پردازيد،ابتدا ببينيد چه نوع آشپزخانه اي بيش تر با خانه و سبک زندگي شما سازگار است. آيا مي خواهيد آشپزخانه ي خانوادگي داشته باشيد؟ مي خواهيد دري به اتاق نشيمن باز کنيد؟ آيا بايد آشپزخانه از محل غذاخوري جدا باشد؟ آيا بايد فضاي آن بزرگ باشد تا محلي براي لباسشوئي يا ميز کار در آن تعبيه شود؟ و آيا محل فعلي آشپزخانه ي شما بهترين موقعيت براي آن است يا مي توان آن را به محل بهتري برد تا استفاده ي بهتري از جا و مکان بشود؟ به عبارت ديگر آيا بهتر است آن را به جاي ديگري منتقل کنيد تا جادارتر شود؟
به اين فکر کنيد که شما چقدر و چه نوع آشپزي اي مي کنيد. در نظر داشته باشيد که چند بار در هفته يا در ماه خريد مي کنيد؟ يا هر چند وقت يک بار دوستان خود را به منزل دعوت مي کنيد؟ آيا مهماني هاي بزرگ را دوست داريد يا شام خودماني و صميمي را؟ اگر مي توانيد با وسايل و تجهيزات مختصر و کابينت کم آشپزي کنيد، فريب خريد وسايل غير ضروري و گران قيمت را نخوريد. اگر فقط يک بار در ماه از فروشگاه خريد مي کنيد، به يخچال بزرگ و فريزر جداگانه و کابينت هاي اضافي نياز خواهيد داشت.

تغييراتي که در چيدمان آشپزخانه مي دهيد، بر شبکه ي لوله کشي و سيم کشي آشپزخانه تأثير خواهد گذاشت؛ لذا اين نکات را از همان ابتدا در نظر داشته باشيد. همچنين حالا زمان آن است که نورپردازي آشپزخانه را روز آمد کنيد و تصميم بگيريد که آيا وسايل جديدي همچون اجاق کوچک يا ماشين ظرفشوئي بزرگ و حرفه اي نياز داريد يا خير؟
طراحي مناسب، طراحي اي است که شما در محدوده ي « مثلث کار» آزادي عمل داشته باشيد. مثلث کار شامل اجاق، يخچال و ظرفشوئي است. از قرار دادن يخچال در جائي که درب آن هنگام باز شدن به در فر برخورد مي کند، پرهيز کنيد و ميز را در جاي شلوغ و پر رفت و آمد، يعني وسط مثلث کار، قرار ندهيد. سطح کابينت گسترده اي در کنار وسايل و تجهيزات آشپزخانه در نظر بگيريد تا جائي براي قرار دادن غذا، تابه هاي داغ و بشقاب و همچنين خرد کردن سبزي و آماده کردن غذا را داشته باشيد.
منبع:نشريه آشپزباشي، شماره 40.